Obrazek nagłówka

Szkolenia Zamknięte

1 Badanie potrzeb

Najważniejszym krokiem przy realizacji szkolenia zamkniętego jest sprawdzenie prawdziwych przyczyn wystąpienia potrzeby szkoleniowej. Badamy jakie elementy wskazanego przez klienta obszaru musimy poruszyć na szkoleniu, jaką wiedzę mają pracownicy, jakie mają nawyki, jakich zachowań lub jakiej wiedzy używają najchętniej, jakiej nie chcą stosować i dlaczego. Staramy się badać klienta kompleksowo, tzn. nie tylko opinię działu zlecającego, ale również bezpośrednich przyszłych odbiorców szkolenia i ,jeśli to możliwe, również przełożonych. Daje nam to szerokie spektrum informacji i dzięki temu możemy postawić prawdziwą diagnozę i przyczyny wystąpienia problemu. Używane metody są dopasowane do możliwości klienta, najczęściej są to badania ankietowe, konsultacje, obserwacje, analiza wyników pracy i dokumentacji lub inne. Na życzenie klienta robimy badanie tajemniczy klient [mystery client].

2 Wstępny program szkolenia

Po analizie danych z etapu pierwszego opracowujemy wstępny program szkolenia. Często opracowujemy go w kilku wariantach. Stanowi odpowiedź na zidentyfikowane problemy i służy wyeliminowaniu lub zminimalizowaniu problemu. Każdy wariant programu szkolenia i proponowanych metod szkoleniowych będzie powodował określone skutki które opisujemy klientowi na kolejnym etapie.

3 Konsultacje z klientem

Przedstawiamy klientowi naszą diagnozę sytuacji i proponowane programy szkoleń, które mają prowadzić do określonych rezultatów. Omawiamy możliwości merytoryczne, organizacyjne, logistyczne i cenowe przedsięwzięcia. Pokazujemy co naszym zdaniem może najszybciej wpłynąć na osiągnięcie celów klienta. Klient decyduje o celach, kryteriach i warunkach szkolenia, a po jego wytycznych pracujemy nad ostateczną wersją szkolenia zawierającą program i szczegółowe metody. Etap ten jest ważny szczególnie dlatego, że klient może zasugerować, które metody szkolenia będą akceptowalne przez uczestników. Nie każdy przecież chce np. być nagrywany, bo woli włożyć więcej wysiłku poprzez inne metody.

4 Ustalenie programu i metod szkolenia

Opracowujemy ostateczny program szkolenia zgodnie z wytycznymi klienta oraz ustalamy harmonogram zwierający metody szkoleniowe. Wspólnie pracujemy nad stroną organizacyjną dostosowując się do potrzeb klienta np. czy klient chce szkolenie w siedzibie, czy wyjazdowe, w czasie wolnym, czy w godzinach pracy, czy na nas chce oddelegować organizację szkolenia (dojazd, noclegi, wyżywienie, atrakcje, itp.) czy robi to we własnym zakresie, itp

5 Szkolenie

Wszystkie szczegóły są dograne, zadania podzielone, sprawdzone i potwierdzone. Dopiero teraz spotykamy sie z uczestnikami na szkoleniu. Czy pracujemy dokładnie zgodnie z opracowanym planem i nie pozwalamy na żadne odstępstwa? Staramy się. Jeśli na szkoleniu pojawiają się nieprzewidziane sytuacje lub reakcje to po prostu na nie reagujemy cały czas dążąc do zakładanych celów szkolenia. Angażujemy się na 146%, bo tak lubimy pracować. Jesteśmy na szkoleniu dla uczestników, nie robimy "suchych" prezentacji, robimy dużo warsztatów i staramy się angażować wszystkich do pełnego uczestnictwa w zajęciach. Na koniec szkolenia rozdajemy uczestnikom ankiety lub zadajemy pytania dotyczące szkolenia, organizacji, merytoryki i jego wpływu na pracę od następnego dnia.

6 Raport po szkoleniu

W krótkim raporcie zbieramy wszystkie spostrzeżenia, uwagi i sugestie, które klient może wykorzystać do swojej pracy. Celem raportu jest pokazanie przebiegu szkolenia, atmosfery i wstępnych efektów. Często są to cenne uwagi od samych uczestników, którymi podzielili się podczas szkolenia. Z doświadczenia wiemy, że dopiero na etapie raportu możemy podsumować pracę na szkoleniu i "w pigułce" przekazać zbiorczą informację stanowiącą bodziec do rozwoju firmy klienta.